راهنمای کامل گوگل سرچ کنسول برای متخصصان سئو
گوگل سرچ کنسول Google Search Console داده های لازم برای نظارت بر عملکرد وب سایت در جستجو و بهبود رتبه نبدی جستجو را فراهم می کند. اطلاعاتی که منحصرا از طریق سرچ کنسول در دسترس است. این امر این ابزار را برای کسب و کارهای آنلاین و ناشرانی که مشتاق به حداکثر رساندن موفقیت هستند ضروری می کند. هنگام استفاده از ابزارها و گزارش های رایکال، کنترل بیشتری روی وب سایت خود خواهید داشت.
برای خرید آموزش های گوگل کلیک کنید.
گوگل سرچ کنسول چیست؟
Google Search Console یک سرویس وب رایگان است که توسط Google میزبانی میشود و راهی را برای ناشران و متخصصان بازاریابی جستجو فراهم میکند تا سلامت و عملکرد کلی سایت خود را نسبت به جستجوی Google بررسی کنند.
این ابزار یک نمای کلی از معیارهای مربوط به عملکرد جستجو و تجربه کاربر را ارائه می دهد تا به ناشران کمک کند سایت های خود را بهبود بخشند و ترافیک بیشتری ایجاد کنند. از ویژگی های مهم سرچ کنسول می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایندکس کردن محتوا
- شناسایی و رفع خطاها
- مروری بر عملکرد جستجو
- درخواست ایندکس صفحات آپدیت شده
- بررسی لینک های داخلی و خارجی
توجه داشته باشید که استفاده از سرچ کنسول برای رتبه بندی بهتر ضروری نیست و یک عامل رتبه بندی نیست. با این حال، مفید بودن سرچ کنسول آن را برای کمک به بهبود عملکرد جستجو و افزایش ترافیک یک وب سایت ضروری می کند.
نحوه راه اندازی گوگل سرچ کنسول
اولین قدم برای راه اندازی گوگل سرچ کنسول، تایید مالکیت سایت است.
گوگل چند رش مختلف برای انجام تایید مالکیت سایت ارائه می دهد:
دامنه های ثبت شده با گوگل دامینر (Google Domains) به طور خودکار با افزودن آنها به سرچ کنسول تایید می شوند.
اکثر کاربران سایت های خود را با استفاده از یکی از چهار روش زیر تایید می کنند:
- آپلود فایل HTML
- متا تگ
- کد ردیابی Google Analytics
- گوگل تگ منیجر Google Tag Manager
برخی از پلتفرم های هاستینگ سایت، مواردی را که می توان آپلود کرد را محدود می کنند و به روش خاصی برای تایید ماکان سایت نیاز دارند.
اما از آنجایی که بسیاری از سرویس های سایت هاست شده دارای فرایند تایید ساده ای هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد، این موضوع کمتر به چشم می آید.
نحوه تایید مالکیت سایت در Google Search Console
2 روش استاندارد برای تایید مالکیت سایت با یک وب سایت معمولی (مانند یک سایت استاندارد وردپرس) وجود دارد.
- آپلود فایل HTML
- متا تگ.
هنگام تأیید یک سایت با استفاده از هر یک از این دو روش، فرآیند URL-prefix properties را انتخاب کنید.
روش آپلود فایل HTML
مرحله 1: به سرچ کنسول بروید و منوی Property Selector که در گوشه سمت چپ بالای هر صفحه سرچ کنسول قابل مشاهده است، را باز کنید.
مرحله 2: در پنجره با عنوان Select Property Type ، آدرس سایت را وارد کنید و سپس روی دکمه Continue کلیک کنید.
مرحله 3: روش آپلود فایل HTML را انتخاب کرده و فایل HTML را دانلود کنید.
مرحله 4: فایل HTML را در روت وب سایت خود آپلود کنید.
روت به معنای https://example.com/ است. بنابراین، اگر فایل دانلود شده verification.html نام دارد، فایل آپلود شده باید در https://example.com/verification.html قرار گیرد.
مرحله 5: با کلیک بر روی Verify back در Search Console، فرآیند تأیید را به پایان برسانید.
تأیید یک وبسایت استاندارد با دامنه خاص خود در پلتفرمهای وبسایتی مانند Wix و Weebly مشابه مراحل بالا است، با این تفاوت که شما یک تگ توضیحات متا را به سایت Wix خود اضافه میکنید.
عیب یابی با GSC
رتبه بندی در نتایج جستجو به توانایی گوگل در خزیدن و فهرست بندی صفحات وب بستگی دارد.
ابزار بازرسی URL سرچ کنسول در مورد هر گونه مشکلی در مورد خزیدن و ایندکس (قبل از اینکه به یک مشکل جدی تبدیل شود و صفحات از نتایج جستجوی گوگل حذف شوند) هشدار می دهد.
ابزار URL Inspection در گوگل سرچ کنسول
ابزار URL Inspection نشان می دهد که آیا یک URL ایندکس شده است و واجد شرایط نمایش در نتایج جستجو است یا خیر.
برای هر URL ارسالی یک کاربر می تواند:
درخواست ایندکس برای یک صفحه وب که اخیراً به روز شده است را بدهد.
نحوه اینکه گوگل چگونه صفحات را پیدا می کند را مشاهده کند.
آخرین تاریخ خزیدن برای یک URL را مشاهده کند.
بررسی کند که آیا گوگل از یک URL متعارف اعلام شده استفاده می کند یا از آدرس دیگریاستفاده می کند.
وضعیت استفاده از تلفن همراه را بررسی کند.
بخش Coverage در Google Search Console
بخش Coverage، Discovery (چگونه گوگل URL را پیدا می کند)، Crawl (نشان می دهد که آیا گوگل با موفقیت تواسنته است به URL بخزد یا نه) و Enhancements (وضعیت داده های ساختاریافته را ارائه می دهد) را نشان می دهد. از منوی سمت چپ می توانید به بخش Coverage دسترسی پیدا کنید.
Coverage Error Reports
در حالی که این گزارش ها به عنوان خطا برچسب گذاری می شوند، لزوما به این معنا نیست که چیزی اشتباه است. گاهی اوقات فقط به این معناست که ایندکس کردن را می توان بهبود داد.
به عنوان مصال در تصویر زیر، گوگل ارور 403 را بر می گرداند. که به این معناست که سرور به Googlebot می گوید که خزدین به این URL ممنوع است.
با کلیک کردن روی یکی از URL های لیست شده، منویی در سمت راست ظاهر می شود که گزینه ای را برای بررسی URL مشکل دار ارائه می دهد.
همچنین یک منوی متنی در سمت راست خود URL به شکل یک آیکن ذره بین وجود دارد که گزینه ای برای بررسی URL فراهم می آورد.
با کلیک روی URL Inspect می توان متوجه شد که صفحات چگونه پیدا شده اند.
با کلیک بر روی URL Inspect نشان می دهد که چگونه صفحه کشف شده است.
رفع خطاهای 404 در گوگل سرچ کنسول
گزارش Coverage همچنین میتواند به صاحب سایت پاسخهای خطای سری 404 و 500 را نشان دهد و همچنین به شما اطلاع دهد که همه چیز خوب است.
پاسخ سرور 404 تنها به این دلیل خطا نامیده می شود که درخواست مرورگر یا خزنده برای یک صفحه وب به اشتباه انجام شده است زیرا صفحه وجود ندارد.
این بدان معنا نیست که سایت شما در اشتباه است.
اگر سایت دیگری (یا پیوند داخلی) به صفحهای که وجود ندارد لینک دهد، گزارش Coverage یک پاسخ 404 را نشان میدهد.
با کلیک بر روی یکی از URL های مشکل دار و انتخاب ابزار Inspect URL نشان می دهد که چه صفحاتی وجود ندارند.
در اینجا می توانید تصمیم بگیرید که آیا لینک خراب است و باید اصلاح شود (در مورد لینک داخلی) یا به صفحه صحیح هدایت شود (در مورد لینک خارجی از یک وب سایت دیگر).
یا، ممکن است این صفحه وب هرگز وجود نداشته باشد و هر کسی که به آن صفحه لینک میدهد اشتباه کرده است.
گزارش Performance
قسمت بالای گزارش Performance گوگل سرچ کنسول بینشهای متعددی را درباره نحوه عملکرد یک سایت در جستجو، از جمله در ویژگیهای جستجو ارائه می کند. چهار نوع جستجو وجود دارد که در گزارش Performance قابل بررسی است:
- Web
- Image
- Video
- News
گوگل سرچ کنسول به طور پیش فرض نوع جستجوی Web را نشان می دهد.
با کلیک کردن روی دکمه Search Type نوع جستجو را می توانید تغییر دهید.
یک منوی پاپ آپ نمایش داده می شود که به شما امکان می دهد نوع جستجو را برای مشاهده تغییر دهید:
یک ویژگی مفید، توانایی مقایسه عملکرد دو نوع جستجو در نمودار است.
چهار معیار به طور برجسته در بالای گزارش Performance نمایش داده می شود:
- Total Clicks
- Total Impressions
- Average CTR (click-through rate)
- Average position
بهطور پیشفرض، معیارهای Total Clicks و Total Impressions انتخاب شدهاند.
با کلیک بر روی برگه های اختصاص داده شده به هر معیار، می توانید انتخاب کنید که این معیارها به صورت نمودار میله ای نمایش داده شوند.
Impressions در Google Search Console
Impressions تعداد دفعاتی است که یک وب سایت در نتایج جستجو ظاهر می شود. تا زمانی که کاربر مجبور نباشد برای دیدن URL روی لینک کلیک کند، به عنوان یک Impressions به حساب می آید.
علاوه بر این، اگر یک URL در پایین صفحه رتبه بندی شده باشد و کاربر به آن بخش از نتایج جستجو پیمایش نکند، همچنان به عنوان یک Impressions به حساب می آید.
Impressions بالا عالی هستند زیرا به این معنی است که گوگل سایت را در نتایج جستجو نشان می دهد.
Clicks در گوگل سرچ کنسول
معیار Clicks نشان می دهد که کاربران چند بار از نتایج جستجو به وب سایت کلیک کرده اند. علاوه بر Impressions تعداد کلیک های بیشتر بهتر است. تعداد کلیک کم و Impressions بالا در سطح پایین تری قرار دارد و به این معناست که ممکن است سایت برای بدست آوردن ترافیک بیشتر نیاز به بهبود داشته باشد.
Average CTR
Average CTR درصدی است که نشان می دهد کاربران چقدر از نتایج جستجو روی لینک سایت کلیک کرده اند و به وب سایت آمده اند. CTR پایین به ای معناست که چیزی برای افزایش بازدید از نتایج جستجو به بهبود نیاز دارد. CTR بالاتر به این معنی است که سایت عملکرد خوبی دارد.
Average Position
Average Position میانگین موقعیت سایت در نتایج جستجو را نشان می دهد که وب سایت تمایل دارد در آن ظاهر شود. Average Position های 1 تا 10 عالی هستند. یک Average Position در موقعیت 20 تا 29 به این معناست ه سایت در صفحه دو یا سه نتایج جستجو ظاهر می شود. این خیلی بد نیست و به این معناست که سایت به کار بیشتری نیاز دارد تا به 10 مورد اول برسد.
هر 4 معیار بالا وقتی با هم استفاده می شوند، معنای بهتری از عملکرد سایت را ارائه می دهند. نکته مهم در مورد گزارش Performance این است که نقطه شروع خوبی برای درک سریع عملکرد وب سایت در لیست نتایج جستجو است.
Performance Report Dimensions
با اسکرول کردن به قسمت دوم صفحه Performance می توانید مواردی که Performance Report Dimensions نامیده می شوند را مشاهده کنید.
شش بعد وجود دارد:
Queries: عبارتهای جستجوی برتر و تعداد کلیکها و نمایشهای مرتبط با هر عبارت کلیدی را نشان میدهد.
Pages: صفحات وب با بهترین عملکرد را نشان می دهد.
Countries: کشورهای برتر (به علاوه کلیک ها و Impressions)
Devices: دستگاه های برتر را که به موبایل؛ دسکتاپ و تبلت تقسیم شده است را نشان می دهد.
Search Appearance: نشان می دهد که انواع مختلفی از نتایج که سایت در آنها نمایش داده است را نشان می دهد. همچنین نشان می دهد که آیا گوگل یابت را با استفاده از نتایج Web Light و نتایج ویدیویی، به علاوه داده های کلیک ها و نمایش های مرتبط، نمایش داده است یا خیر. نتایج Web Light نتایجی هستند که برای دستگاه های بسیار کند بهینه شده اند.
Dates: برگه Dates کلیک ها و Impressions را بر اساس تاریخ سازماندهی می کند، این اطلاعات را می توان به ترتیب نزولی یا صعودی مرتب کرد.
Keywords یا کلمات کلیدی
کلمات کلیدی در Query به عنوان یکی از ابعاد گزارش عملکرد نمایش داده می شوند. گزارش پرس و جوها 1000 عبارت جستجوی برتر را نشان یم دهد که منجر به ترافیک شده است. پرسوجوهایی با عملکرد پایین از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
برخی از این پرس و جوها حجم کمی از ترافیک را نشان می دهند زیرا نادر هستند، چیزی که به عنوان ترافیک طولانی مدت شناخته می شود.
اما، برخی دیگر عبارتهای جستجویی هستند که از صفحات وب ناشی میشوند که میتوانند نیاز به بهبود داشته باشند، شاید ممکن است به لینک های داخلی بیشتری نیاز داشته باشند، یا میتواند نشانهای باشد که عبارت کلیدواژه شایسته صفحه وب خود است.
همیشه ایده خوبی است که کلمات کلیدی با کارایی پایین را مرور کنید زیرا برخی از آنها ممکن است برنده های سریعی باشند که وقتی به مشکل رسیدگی شود، می تواند منجر به افزایش قابل توجه ترافیک شود.
Links در گوگل سرچ کنسول
سرچ کنسول وب لیستی از تمام لینک های اشاره شده به وب سایت را ارائه می دهد. با این حال، ذکر این نکته مهم است گه گزارش Links نشان دهنده لینک هایی نیست که به رتبه سایت کمک می کنند.
این به سادگی تمام لینک هایی را که به وب سایت اشاره می کنند را گزارش می دهد. این بدان معناست که این لیست شامل لینک هایی است که به رتبه سایت کمک نمی کند و توضیح می دهد که چرا ممکن است این گزارش لینک هایی را نشان دهد که دارای ویژگی نوفالو nofollow هستند.
گزارش لینک ها از پایین منوی سمت چپ قابل دسترسی است.
گزارش Links دارای دو ستون لینک های خارجی و لینک های داخلی است.
همانطور که از نامشان پیداست External Links لینک هایی از خارج از وب سایت هستند که به سایت شما اشاره می کنند. Internal Linksلینک هایی هستند که از داخل وب سایت منشاء می یگرند و به جای دیگری در وب سایت لینک می زنند.
ستون External Links دارای سه گزارش زیر است:
- Top linked pages
- Top linking sites
- Top linking text
هر گزارش دارای لینکی به نتایج بیشتر است که می توان برای مشاهده و گسترش گزارش روی آن کلیک کرد.
Sitemaps یا نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل
نقشه سایت معمولا یک فایل XML است که فهرستی از URLها است که به موتورهای جستجو کمک می کند، صفحات وب و سایر اشکال محتوا را در یک وب سایت پیدا کنند. نقشه سایت مخصوصا برای وب سایت های بزرگ مفید است، سایت هایی که اگر محتوای جدید به طور مکرر به آن اضافه شده باشد خزیدن در آنها دشوار است.
مواردی مانند کیفیت صفحه، کیفیت کلی سایت و لینک ها می توانند بر خزیدن یک سایت و ایندکس شدن صفحات تاثیر بگذارند. نقشه سایت به سادگی پیدا کردن صفحات را برای موتورهای جستجو ساده می کند.
ایجاد نقشه سایت آسان است زیرا تعداد بیشتری به طور خودکار توسط CMS، افزونه ها یا پلتفرم وب سایتی که سایت در آن میزبانی می شود تولید می شود.
برخی از پلتفرمهای وبسایت هاست شده برای هر سایتی که در سرویس آن میزبانی میشود، نقشه سایت تولید میکنند و زمانی که وبسایت تغییر میکند، نقشه سایت را بهطور خودکار بهروزرسانی میکنند.
برای دسترسی به این عملکرد روی لینک واقع در منوی سمت چپ کلیک کنید.
بخش نقشه سایت در مورد هر گونه خطا در نقشه سایت گزارش می دهد.
از گوگل سرچ کنسول می توان برای حذف نقشه سایت از گزارش ها استفاده کرد. مهم است که نقشه سایت را از خود وب سایت حذف کنید، در غیر این صورت ممکن است Google آن را به خاطر بسپارد و دوباره از آن بازدید کند.
پس از ارسال و پردازش، گزارش Coverage یک بخش نقشه سایت را پر می کند که به عیب یابی هرگونه مشکل مرتبط با URL های ارسال شده از طریق نقشه سایت کمک می کند.
Search Console Page Experience Report در گوگل سرچ کنسول
Search Console Page Experience Report داده های مربوط به تجربه کاربر در وب سایت را نسبت به سرعت سایت ارائه می دهد. سرچ کنسول اطلاعات مربوط به Core Web Vitals و قابلیت استفاده از موبایل را نمایش می دهد. این نقطه شروع خوبی برای بدست آوردن یک خلاطه کلی از عملکرد سرعت سایت است.
Rich Result Status Reports
گوگل سرچ کنسول در قسمت Rich Result Status Reports گزارشی از عملکرد سایت را ارائه می دهد. این یکی از شش بعد فهرست شده در زیر مودار است که در بالای صفحه نمایش داده می شود. با انتخاب سربرگ Search Appearance، داده های کلیک ها و Impressions را برای انواع مختلف نتایج نشان داده شده در نتایج جستجو را نمایش می دهد.
این گزارش میزان اهمیت ترافیک نتایج برای وب سایت را نشان می دهد و می تواند به مشخص کردن دلیل ترندهای ترافیک وب سایت کمک کند. به عنوان مثال، کاهش ترافیک میتواند سیگنالی باشد که گوگل الزامات دادههای ساختاریافته را تغییر داده و دادههای ساختاریافته باید بهروزرسانی شوند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.